Wypływając ze śluzy Okole dopływamy do Brdy, możemy popłynąć w kierunku północnym w kierunku Koronowa, bądź w kierunku centrum miasta. Płynąc na północ ujrzymy niezwykły przyrodniczy plener, który potrafi zadziwić największego konesera flory i fauny. Po około 8 kilometrach, dopłyniemy do Elektrowni Smukała  Płynąc na południe od śluzy Okole naszą uwagę przykują monumentalne dziewiętnastowieczne mosty kolejowe. Pierwszy z nich, od strony północnej o konstrukcji żelbetowej trójprzęsłowej umożliwia nam przejazd z Bydgoszczy do Poznania przez Wągrowiec. Drugi – środkowy o konstrukcji ceglanej, łukowej, pięcioprzęsłowej prowadzi z Katowic do Tczewa. Trzeci, a zarazem najstarszy, którego konstrukcja pochodzi z lat 1849–50, również o konstrukcji ceglanej, łukowej, pięcioprzęsłowej, umożliwia nam przejazd w stronę Krzyża.
Przemierzając Bydgoszcz w dół Brdy, przepłyniemy pod mostem Królowej Jadwigi, po drodze miniemy okazały gmach dawnej Dyrekcji Kolei Prus Wschodnich, pochodzący z końca XIX wieku i napotkamy kolejną śluzę – Miejską. Od powstania Kanału Bydgoskiego to właśnie ona przysparzała najwięcej problemów. Pierwotnie drewniana śluza miejska została zastąpiona w latach 1882–1884 unikatową na światową skalę niespotykanej konstrukcji. Nazywana była trapezową lub workową, przez twórcę największej monografii Kanału Bydgoskiego – Walentego Winida ochrzczona została bydgoską Scyllą i Charybdą, ponieważ przysparzała niestety olbrzymie problemy żeglugowe.
Co ciekawe, do tej śluzy wprowadzano barki rufą, co było sporym utrudnieniem ze względu na konieczność wcześniejszego ich obracania.  Śluza trapezowa została zastąpiona nową konstrukcją dopiero podczas przebudowy Kanału Bydgoskiego z lat 1908–1915. Oba urządzenia hydrotechniczne możemy podziwiać ją do dnia dzisiejszego. Dzisiejsza śluza miejska to konstrukcja jednokomorowa, dokowa. Tak jak w przypadku obiektów kanałowych ma wymiary 57,4 na 9,6 m., a wysokość podnoszenia na poziomie 3,33 m. Śluzowanie tutaj trwa około 20 minut. Bardzo ważną rolę w piętrzeniu wody w centrum naszego miasta odgrywają dwa jazy – ulgowy i farny. Ich zadaniem jest przepuszczanie wody z Młynówki do Brdy. Poziom piętrzenia wody wynosi około 3,36 m. Ulgowy, napędzany ręcznie, wybudowany został w 1920 r. w konstrukcji betonowej o jednym świetle z pięcioma dwudzielnymi zasuwami. Jaz Farny wybudowany został w 1899 roku i był trzykrotnie przebudowywany (w latach 1929, 1970 i 1996). Obecnie ma konstrukcję betonową dokową z dwoma przęsłami. Zamykany jest przez dwie stalowe zasuwy dwudzielne o napędzie mechaniczno-elektrycznym oraz ręcznym. Należy wspomnieć o tym, że podczas ostatniej jego przebudowy uruchomiono jeden z nielicznych w Europie tor kajakarstwa górskiego w ścisłym centrum miasta.
Niezaprzeczalnie jedną z największych atrakcji Bydgoszczy jest zrewitalizowana Wyspa Młyńska. Jedno z najbardziej niezwykłych i urzekających miejsc w Bydgoszczy. To, co czyni ją wyjątkową to przede wszystkim położenie w samym sercu miasta, zaledwie kilka kroków od Starego Rynku. Począwszy od średniowiecza przez kilka następnych wieków, wyspa stanowiła gospodarcze centrum. To właśnie na niej ulokowana została mennica królewska, która funkcjonowała z przerwami w latach 1594–1688 r. Obecnie Wyspa Młyńska to zielona oaza w centrum miasta. Większość budynków znajdujących się tu pochodzi z XIX w. Woda, kładki, dawne młyny (dziś muzea), piękniejące z roku na rok kamienice, odbijające się w nurtach Młynówki (tzw. Wenecja Bydgoska), zadbana zieleń – wszystko to wraz z wielką rzeszą mieszkańców naszego miasta jak i turystów, uczestniczących w licznych imprezach plenerowych tworzy dziś atmosferę bydgoskiej wyspy rzecznej. Ostatecznym dopełnieniem wyspy jest zrewitalizowny kompleks Młynów Rothera. Niesamowitą atmosferę tworzy sąsiedztwo Katedry Bydgoskiej, najstarszego kościoła w mieście oraz Opery Nova, w której organizowany jest Bydgoski Festiwal. Kiedy znajdziemy się już za mostem Sulimy-Kamińskiego ujrzymy dzisiejsze wizytówki Bydgoszczy – spichrze oraz „Przechodzącego przez rzekę” balansującego na linie w towarzystwie jaskółki. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu w centrum Bydgoszczy można było spotkać liczne barki, holowniki, których wspomnieniem jest barka holowana bez napędu własnego – „LEMARA” - zacumowana przy Rybim Rynku, na której możemy zobaczyć odbicie wodnej przeszłości Bydgoszczy. O porcie w centrum miasta przypominają również spichrze oraz Pałacyk Lloyda Bydgoskiego, który był siedzibą przedsiębiorstw żeglugowych istniejących na przestrzeni XIX i XX wieku w Bydgoszczy. Naprzeciwko Rybiego Rynku, przy którym usytuowane są wyżej wymienione budynki, znajduje się okazały neogotycki budynek Poczty Polskiej.
Płynąc dalej na wschód Brdą znajdziemy się pod mostem Bernardyńskim, przy którym stoi pałacyk pełniący funkcję siedziby wielu towarzystw wioślarskich od początku XX wieku. W ten sposób wpłyniemy do „domu” wielu towarzystw wioślarskich i kajakarskich, a przy odrobinie szczęścia zobaczymy światowej klasy sportowców. Przygodę z węzłem wodnym w Bydgoszczy zakończymy na stopniu Czersko Polskie, który składa się z dwóch śluz – Brdyujście oraz Czersko Polskie, jazu walcowego, przepławki przy jazie walcowym, elektrowni wodnej w maszynowni, jazu oraz elektrowni wodnej na prawym brzegu jazu. Śluza Brdyujście wybudowana została w 1879 rok, a przebudowano w 1906 roku. Została wykonana z muru ceglanego. Dziś jest już wyłączona z użytkowania. Została zastąpiona przez śluzę Czersko Polskie w 2002 roku. Nowa śluza jednokomorowa przy ujściu Brdy do Wisły ma konstrukcję dokową z betonu dozbrojonego o wymiarach 115 na 12 m i umożliwia jednostkom pokonanie różnicy 4,9 m poziomu.
Płynąc z Berlina do Bydgoszczy na odcinku Bydgoskiego Węzła Wodnego turysta ma możliwość zatrzymania się w przystaniach wodnych. Pierwsza z nich – Przystań „Gwiazda” usytuowana jest na styku starego i nowego Kanału Bydgoskiego przy Klubie Sportowym „Gwiazda”. W roku 2013 rozpoczęła działalność Przystań Bydgoszcz mieszcząca się na Wyspie Młyńskiej. Nowoczesny budynek zaprojektowany przez Autorską Pracownię Architektoniczną Rokiccy zyskał duże uznanie w oczach znawców architektury. Kompleks pełni jednocześnie funkcję sportową, rekreacyjną, noclegową oraz gastronomiczną. Na uwagę zasługuje również Przystań Zimne Wody – camping znajdujący się najbliżej ujścia Brdy do Wisły spośród wymienionych. Poza bazą dla turysty można tu skorzystać z doskonałej oferty spływów kajakowych.
 
Nazwa Kilometraż [km] Ciek wodny Różnica poziomów
Śluza Czersko Polskie 1,4 Brda 4,90
Most Sulimy-Kamińskiego 11,7 Brda Nie dotyczy
Jaz Farny 11,8 Brda 3,36
Wyspa Młyńska 12,1 Brda Nie dotyczy
Jaz Ulgowy 12,2 Brda 3,36
Śluza Miejska 12,4 Brda 3,33
Mosty kolejowe 13,5 Brda Nie dotyczy
Śluza Okole 14,8 Kanał Bydgoski 7,58
Śluza Czyżkówko 16,0 Kanał Bydgoski 7,52
Śluza Prądy 20,0 Kanał Bydgoski 3,82
Śluza Osowa Góra 21,0 Kanał Bydgoski 3,55